• usp-iconDag til dag levering
  • usp-iconFri fragt ved køb over 399 kr
  • usp-icon5 stjerner på Trustpilot
  • usp-iconDansk webshop - kun mærkevarer
  • usp-iconFå en gratis gave

Få lugtesansen tilbage med lugtetræning

Mange tusinde danskere har oplevet helt eller delvist at miste lugt- og smagssansen som følge af et Covid19 sygdomsforløb. I langt de fleste tilfælde kommer smags- og lugtesansen heldigvis tilbage, men det kan tage op til 12 måneder at komme disse senfølger til livs.

Det er rigtig lang tid at leve uden lugtesans, og alle der har prøvet det, ved, at det er et meget stort handicap og personligt problem, der påvirker livskvaliteten i en grad, som vi slet ikke var klar over.

Lugt-træning er ikke fis i en hornlygte

Den gode nyhed er, at du selv kan genoptræne din lugtesans, så din næse igen kan give dig lugteindtryk, og det er endda helt uden brug af dyre produkter og timelange træningsøvelser. Det eneste du skal bruge er din næse og nogle stærke letgenkendelige dufte!

Forskning har nemlig påvist, at din hjerne kan hjælpes til at 'huske' dufte, der er forsvundet, forandret og eller bare er formindsket i styrke, men det kræver en indsats. Hjernescanninger viser, at der sker forskellig hjerneaktivitet både, når vi opfanger behagelige og ubehagelige lugte. Det er derfor mange oplever en forringet livskvalitet som følge af forstyrrelser i smags- og lugtesansen.

For at komme problemet til livs anbefales det således, at du regelmæssigt lugter til stærke dufte, som du i forvejen kender godt, og det sidste er særlig vigtigt. Dufttræning med dufte, som du ikke er fortrolig med, vil nemlig slet ikke virke, fordi det lige netop ikke er duften i sig selv, der hjælper dig. Det er kombinationen af en stærk duft + en velkendt duft, der gør, at din hjerne kan knytte den rigtige forbindelse og derved kickstarte din lugtesans.

Hvilke dufte der virker bedst, for dig og din lugtetræning, er ikke nødvendigvis de samme dufte, der virker for din nabo. Vi mennesker er forskellige, men selvom både prutter og hundelorte udskiller intense letgenkendelige dufte for de fleste og derfor ganske givet vil kunne bruges i dufttræning, så er det bare ikke særlig praktisk - eller særlig lækkert at lugte til.

Sådan får du lugtesansen tilbage med æterisk olier

Effektiv genoptræning af din lugtesans forudsætter 2 gange 10 minutters intens snusen om dagen, så du kan lige så godt finde en lækker duft, som din næse - og hjerne - kan opfange og registrere uden, at du får kvalme. Mange starter med kaffe, som er en populær duft til formålet, men også citrusfrugter udskiller en tydelig og intens lugt, og de koster jo som bekendt heller ikke alverden. Men inden du planlægger at stikke næsen ned i frugtskålen flere gange om dagen, så bør du måske overveje at købe et særligt lugtesans kit med de 4 æteriske olier, Citronolie, Eukalypsusolie, Roseolie og Kryddernellikeolie. Det er meget mere effektivt, for de er alle specielt udvalgt og velegnet til formålet.

Sættet består af 4x10 ml. æterisk olie, og det er mere end rigeligt til mange månders træning. Olierne kan naturligvis også købes enkeltvis, og de koster kun 48 kroner stykket, så det er ikke noget, der ruinerer dig.

Hvilke dufte er bedst til lugtetræning?

Som følge af den globale Corona pandemi er der forsket meget på området, da tab af lugtesansen og tab af smagssansen er en af de mest udbredte senfølger efter et Covid19 sygdomsforløb.

Når du skal i gang med din lugtetræning, er det en god idé at bruge æteriske olier først og fremmest, fordi æterisk olie udskiller en meget kraftig duft, og da din lugtesans er forringet eller i værste fald helt forsvundet, så skal der stærke sager til.

Undersøgelser har vist, at der er særligt gode resultater med følgende  fire dufte, som langt de fleste mennesker nærmest intuitivt kan genkende

Det drejer sig om duftene CitronEukalyptusRose, og Kryddernellike

Genoptræn lugtesansen hver dag

Det er ikke noget tilfælde, at der er fire dufte. Genoptræning af lugtesansen er nemlig en længere proces, hvor du skal gøre brug af flere dufte. Når din hjerne kan genkende en duft, skal du skynde dig videre til den næste duft, så det giver god mening at have 4 stærke genkendelige dufte ved hånden, når du påbegynder lugtetræningen.

Alternativt kan du selv finde fire dufte i dit hjem, som du holder særlig meget af. Det kunne være friskmalet kaffe, appelsinskræller, mynte eller måske vanilje?

Når du har fundet de dufte, du vil bruge, gælder det om at stikke næsen godt frem og snuse det bedste, du har lært. Sørg for at udskifte dine fire dufte løbende og gerne hver 12. uge. På den måde sikrer du, at din lugtesans konstant bliver stimuleret og hjulpet til at genkende mange forskellige dufte.

For at lugtetræningen skal være effektiv skal du lugte til duften 10 minutter om dagen og gerne to gange dagligt. Når du lugter til duften, så prøv at se om du kan genkalde dig den oprindelige duft, som du husker. Vær ikke urolig, hvis det til at begynde med lugter helt forkert eller hvis du slet intet kan lugte. Det er desværre meget normalt, hvis du har været smittet med Corona.

I de fleste tilfælde vil lugtesansen komme tilbage efter ca. 3 måneder, men der kan også gå helt op til et år, før næsen er tilbage i topform. Én ting er dog sikkert, du kommer hurtigere i mål med daglig lugtetræning. 

Hvad er dufttræning

Undersøgelser viser, at du kan genoptræne din lugtesans ved daglige intense lugteindtryk. Eksperterne er således nået frem til, at træning af lugtesansen er den bedste behandlingsform i forhold til senskader på lugtesansen som følge af Coronavirus.

Lugtetræningen virker ved at genoprette lugtesansen gennem at stimulere hjernen og derigennem hjælper til at udskiftninge de ødelagte eller beskadigede nerveceller, der opfanger dufte.

Effektiv dufttræning virker ved, at du udvælger fire forskellige kraftige dufte, som du kender godt og derfor kan genkende. Du skal herefte lugte til duftene hver eneste dag indtil hjernen korrekt registrere duften. For at opnå den optimale effekt af lugtetræningen anbefaler læger, at du træner din lugtesans 10 minutter ad gangen, to gange dagligt.

Tip til at genvinde lugtesansen efter Corona

Stik næsen frem og brug næsen. Det er det bedste råd, vi kan give dig, hvis du er en af de mange, der har mistet eller nedsat lugtesans efter Covid19 infektion.

Du skal med andre ord gå helt tæt på duftkilden og luk gerne øjnene undervejs. Det skærper nemlig lugtesansen, når du samtidigt lukker ned for synssansen. Tag en ordentlig snuser og forsøg så at genkalde dig duften - altså hvordan du husker den skal være. Det handler om at genkende duften, og så snart din næse og hjerne har genkendt duften, så er det videre til den næste duft.

Brug gerne god tid på hver duft og gerne helt op til 10 minutter per duft to gange om dagen. Det er svært at sige, hvornår du vil se et resultat af din lugtetræning. Men vær tålmodig. For at se resultater anbefales det at træne din lugtesans systematisk i 9 til 12 måneder.

Hvis du oplever smags- og lugteforstyrrelser, bør du altid tage fat i din praktiserende læge, som eventuelt kan give dig en henvisning til en specialist.

Få lugtesansen tilbage med dufttræning. Sæt med de 4 bedste æteriske olier - Citron, Kryddernelliker, Rose og eukalyptus. Kun 170 kr.- hos Green Harmony